Thursday, June 14, 2007

Phnom Penh

Nu maa jeg heller se at komme med en lille update.
Jeg var ude og vaere rigtig turist med en gut jeg moedte, Tim. Vi fik prisen godt ned paa Tuk-Tuk som ville koere os rundt i 3 timer for 5 dollers. Foerste stop Tuol Sleng Genocide Museum, en tidligere skole, som blev brugt til et sikkerheds faengelse (S21)/koncentrations lejer af det kommunistiske regi Khemer Rouge, fra 1975-1979. Har er omkring 20.000 personer blevet drabt paa de mest grusomme maader. Klasse vaerelserne var enten blevet lavet om til celler, eller totur rum. Men fik en temlig daarlig smag i munden, og isaer naar man skulle ind og ud af bygningen. Her sad der en del tigger som manglet arme og ben.
Her efter gik turen til Killing Fields, som navnet antyder. Et sted hvor man ganske simplet drabte folk. De blev koert dertil i lastbiler, fik en gang stroem og saa ellers smidt ned i masse gravene. Det vaerste af det hele var, at det er sket for saa relativt kort tid siden, mindre end 30 aar.
Phnom Penh var en spaendende by at gaa rundt i, masse af set op opblevet. Havde nogle gode dage der, hvor jeg boede paa vaerelse med Tim, helt oeverst oppe paa et hotel. Efter nogle dage i Phnom Penh tog jeg til byen Kumpong Thom, bare for ikke at goere som de andre turister. Som stort set alle tager til Phnom Penh og videre til Ankor Wat. Det var ret fedt at komme til det sted uden turister, folkene her er rigtige venlige. Samt priserne paa frugt var helt i bund, saa jeg holdt mig et lille frugt party paa mit vaerelse. En vandmelon koster ca. 1,5 kr.




Killing Fields, her var et 10 meter hoejt taarn fyldt med kraniet fra folk som var bevet drabt.

Et par glade turister

En celle..


Faengels celler, de var paa omkring 2 kvm.

Royal Palace.

Lidt slum i Phnom Penh

No comments: