Sunday, June 10, 2007

Mekong delta








Faegerne var danske, ret cool syntes jeg. Hvis man kigger godt efter kommer der soerme ogsaa en Maerske container forbi.

Jeg havde koebt sejltur til Mekong delta, hvor efter jeg skulle sejle op ad Mekong floden til Phnom Penh.
Dagen startet ud med en loebetur, kl halv seks fra mit lillebitte hotelvaerelse. Der var kun en park at loebe i, saa det blev til en del runder for at faa bare en smule kilometer i benene. Skal jeg vaere klar til Berlin Marathon 2007 !

Jeg havde vaeret rundt og checke de forskellige ture og priser ud til Mekong deltaen, og mange tog de samme steder hen. Saa jeg satset lidt og tog en tur som var forskellig fra fra alle andre. Det viste sig at vaere en god idé. Vi var kun 4 personer paa turen, saa det var rigtigt hyggeligt. Vi sejlet lidt rundet i deltaen, og lavet lidt turist ting. Saa hvordan de lavet kokosnoed slik, spillet musik, lavet honing og fik en sejltur i de lokales baade. De tre andre paa turen skulle ikke til Cambodia, saa efter frokost blev jeg sat paa et lokal bus. Hvor jeg skulle koere 6 timer op imod Cambodia. Men det skulle vise sig at blive en tur paa mere end 6 timer. Jeg fik af vide at der ville vaere en guide, som ville vente paa mig naar jeg naaet frem. Foerst og fremmest var bussen totalt proppet, ik lige som HT busser hvor har ben plads og alt muligt. Nej her tager de ogsaa taget i brug. Jeg fik en plads helt bagerest i bussen, hvilket passet mig ok. Men der var noget galt med bussen, saa vi maatte lige vente ca. 1 time for vi startet. Naar med vi kom da afsted. Men efter et par timer gjore vi et lille stop, hvor der lige skulle fixes noget ved bussen. Koerte ca. 2 km, foer bussen spasset helt ud. Hele bussen blev fyldt med roeg paa 2 secs, og motoren loed som den var ved at springe i luften. Jeg sad og var i fuld gang med at laese Life of Pi, hvordan en indisk pige overlevet i en redningsbaad, og lige pluslig stod jeg selv i en situation hvor der skulle reageres. Da jeg sad helt bagerest og det ik var til at komme frem for mennesker gjore jeg ligesom en del andre. Hoppet ud af vinduet. Efter et kort stykke tid fik de dog stoppet motoren, og saa var ellers ik andet at goere end at vente som alle andre paa en ny bus. Det tog endnu nogle timer, saa klokken blev omkring 23 foer jeg ankom efter ca. 10 timer. Jeg havde faaet ret daarlig information omkring turen, saa jeg var ik klar over hvilken by jeg var havnet i, samt opgivet haab om en guide ville vente paa mig, og de penge jeg havde brugt. Men der var fandme en som havde ventet paa mig. Som han fortalte at de ville ik faa nogle penge hvis de ik fandt mig.
Naeste morgen var vi omkring 10 personer som skulle med baad over graensen til Cambodia, med foerst lidt mere sightseeing. En fiske farm og lidt haandarbejde. Det var en fin og varm sejltur op af Mekong floden.

No comments: