Wednesday, May 2, 2007

Champasak


Ja der er slanger !!


Saadan kan man jo ogsaa fiske...

Til aere for min tog glade far. Det var den sidste rest fra jernbanen mellem oerner Don Khon og Don Det.

Tror nok det er Li Phi vandfaldet, men flot var det.


Sejlet lidt kajak med en tysk gut paa Mekong floden. Super fedt

Dette er min vaskemaskine ! Billig og skaansom imod toejet.

Don Det i en bungalow, billigt og hyggeligt med en del unge turister.

Bare en af de ting man bliver budt paa mens man venter i bussen.

Havde koert ca. 50 km paa min lille motorcykel og saa punktere lorte sgu ! Heldigvis var der ik langt til hjaelp. Han satte en ny slange i for 15 kr. Imens jeg ventet viste jeg hans drenge mit digetalkamera, tror aldrig de har set noget saa highteck foer.

Pa Suam vandfaldet, rundt om laa der en lille stamme landsby. Et helt unikt sted, men kunne overnatte i landsbyen (homestay), men jeg var paa vandfald tur.

Dette er en typisk skole i Laos, ikke saa mange store fine lejepladser, men ungerne var glade.

Udsigt fra Bolaven Plateau.

Et vildt flot vandfald i omraaet Bolaven Plateu, det var helt fantastisk at staa der helt uden andre mennesker.

Tad Fane vandfald. Jeg naaet lige at tage dette billede inden det begyndte at regne sygeligt meget.

En ting jeg har laert ved at vaere i Laos, selv om det kun er kort tid, man behoever ikke have mange penge for at vaere glad. Folk er simpelthen saa fantastisk flinke og glade her, alle boern smiler og siger hej (Sabadi). Toer slet ikke gaette paa hvor mange gange jeg har sagt det ord de sidste par dage.
Efter jeg en dag i Pakse, var det tid til at komme ud paa landet, og se noget natur. Saa jeg skulle for foerste gang ud med lokal transport, og det er noget man lige skal laere at kende. Men det gik faktisk ganske godt. Det fungere ved bussen koere naar bussen er fuld, og undervejs bliver den typisk overfuld, da den samler folk op. Og der er ingen graenser for hvad der bliver stoppet ind i busserne. Jeg koerte ca. 50 km nord for Paske til Vat Phou, for at komme her til skulle jeg krydse Mekong floden. Bussen og flere biler koerte op paa et vakelvogn toemmerflode, jeg sad og taenke paa hvilke ting jeg skulle redde hvis vi skulle falde i vandet. Jeg checket ind paa et guesthouse lige ud til Mekong floden, vildt flot udsigt, og kom hurtigt i snak med nogle toeser. Vi tog os en svoemmetur i Mekong floden og lejet nogle cykler og koerte til Vat Phou templet. En meget maerkelig stemning der, det var som om man gik 1000 aar tilbage i tiden. Det bedste af det hele var, vi havde det helt fra os selv, ud over dem som arbejde der. Dagen efter skulle de imod Vientiane (hovedstaden i Laos), saa jeg tog over paa en 15*4 km oe, Don Daeng Island, lidt vaek derfra. Her var jeg den eneste turist paa oen. Jeg boet i en community lodge, som blev drevet af 20 familier. Her blev jeg taget rigtigt god imod, og med lidt besvaer fik jeg sagt hvornaar jeg ville have mad, og de lavet fantastisk mad kun til mig. Jeg lejet en cykel og koerte rundt paa oen, alle vinket loes og sagde sabadi. Om aftenen laa jeg i min hygge og lyttet ting regnen tromme paa taget i hytten. En rigtigt fed opblevelse. Saa var det endnu engang ombord paa de smaa traebaaded over Mekongfloden, og her blev det taget turist pris. Hoppet ombord paa en bus imod de 4000 oeer. Det er et omraade helt op til graensen til Cambodia, hvor Mekong floden breder sig ud rundt om en masse oeer. Paa vej der til stopper vores bus, da en bus fuld med studenter fra Champasak uni er brudt sammen. De hopper ombord i vores bus, og vi sidder noget taet. Jeg faaet snakket en del med deres laerere og de spoerg om jeg vil tage med dem. De skal ud til oeen Don Khon og se et vandkraeftvaerk. Jeg takker ja, og vi tager afsted. Ret fedt at moede nogle fra Laos som man kan snakke med. De smaa toespiger var helt toesset, naar man ville tage et billede af noget, ville de med paa. De giver frokost paa en oe hvor der normalt ikke kommer turister i et temple, de havde selv medbragt den. Det som var tilovers fik de lokale boern. Vi gaar 5 km i varmen, til det jeg troet var en vandkraeftvaerk, men det var bare et sted hvor der skulle bygges et. Hvorfor vi skulle se det sted har jeg endnu ikke forstaaet, for de badet bare og spillet guitar... Sejler imod Don Khon imod stroemmen, og det siger ikke saa lidt. Nogle steder er der fandme knald paa Mekong floden, og det er ikke jetboats de sejler i. Det gik faktisk naesten galt. Da stedet ikke var et hvor baadene normalt sejlet hen, kendte vores skipper ikke helt ruten. Saa hans soen stod oppe foran baaden, for fortalte farmand naar han skulle dreje udenom stenene. Men paa et tidspunkt opdager han en stor sten uden vandet for sent, han proever at skubbe baaden vaek men foden. Dette resultere i den lille knaegt falder i vandet, og vi sejler ind i stenen. Heldigvis er der nogle der er hurtige til at faa ham ombord igen, og traeskibet holder. Jeg lejer min egen bongalow paa Don Khon, og falder i soevn tideligt efter en god gang mad. Naeste morgen er jeg oppe kl 5:30 og tager med studenterne paa stranden og ser et vandfald. Her skulle jeg selvfoelgelig vaere midtpunkt i deres tagfat lege. De skal hjemad, og jeg siger farvel. Jeg spoerg min nabo om han havde vaeret over paa den anden oe Don Det, og vi snakker lidt frem og tilbage, saa spoerg ham om jeg vil med ham ud og sejle kajak, da hans kone ikke er meget for det. Ja siger, helt sikkert, og vi faar noget mad, og tager ud og sejle paa Mekong floden. Det eneste vi faar afvide er, at vi ikke skal sejle med stroemmen fra Kajak udlejningen. Men han vil sige sig hej til sin kone, som er 5 km vaek paa den anden oe medstroemmen, vi faar en Laobeer alle 3. Og med en lille alkohol paavirkning tager vi kampen op med stroemmen, og der skulle arbejdes... En kanon gut, og en rigtig fed sejltur. Om aftenen formaaet jeg at smadere min storetaa endnu engang. Jeg havde sko paa da vi sejle kajak, paa min taer var godt rynket da jeg fik skiftet til flip flops. Og da jorden var blevet vaad, gled jeg og slog 1/4 af huden af storetaaen. Ret ufedt. Spoerg nogle i en hytte om de har noget at rense med, og jeg er saa heldig at loebe ind i en toes fra Isreal. Hun havde vaeret sygehjaelper i mili. Jeg tager ud og spiser med dem og spiller lidt kort om aftenen. Paa Don Det kunne man lave sin mad og driks happy for 5000 kip... Tager en slapper dag dagen efter. Tager til Pakse igen for at haeve penge, men her holder de helligdag. Men lidt besvaeg jeg faar 100$ paa et hotel, og veksler til en lorte kurs hos noget turist haloej. Lejer en motorcykel og koere 40 km til Bolaven Plateau. Her var masser af vandfald, men paa vejen punktere jeg. Heldigvis var der ikke langt til hjaelp. Men jeg blev lidt forsinket i min vandfaldtur, saa det naar og blive moerkt. Rigtigt moerkt ! og man skal satme passe paa, fordi der render koer, hunde, griser og andet rundt paa vejen. Men jeg finder langt om laenge et sted hvor havde taenkt mig at sove, men skulle betale 30$ Fandme nej taenker jeg. Bare fordi det ligger godt gider jeg ikke betale 5 gange saa meget. Saa jeg tager turen tilbage, og finder et guesthouse paa vejen. Som saa ik var et guesthouse men et bodel. Fuck det taenker jeg, jeg gad ikke toesse mere rundt i moerket. Og nej jeg benyttet mig ikke af husets sene retter. Saa jeg bestiller et vaerelse, og spoerg hvor meget det koster. 40000 Kip, siger han og viser med fingerne ok siger jeg. Men naeste morgen staar der 80000 kip paa regningen. Tror det var fordi han gav mig med air con, men bordet fanger naar man har sagt a saa faar man ogsaa kun a. Det tog sin tid at faa banket ind i deres hoveder at jeg ikke havde taenkt mig at betale mere end 40000 kip. Det lykkes ogsaa til sidst. Og saa var det ellers op paa motorcyklen igen, havde taenkt mig at koere en god langtur, men saa begyndte det at regne og regne og regne. Saa her sidder jeg i Pakse, paa billigt langsomt internet og venter til kl bliver 20:30, hvilket er om 3 timer. Jeg tager til Vientiane som er 670 km. uha nu skal jeg aflevere min motorcykel, smider flere billeder op senere...

3 comments:

Søren Grubb said...

Fed historie Anders! Det kalder jeg at rejse :)
Laos er et fantastisk land, hvis du har tid vil jeg råde dig til at se højlandet mod nord også.

Hyg dig og rigtig god rejse, jeg glæder mig til næste opdatering :)

Kronholt said...
This comment has been removed by the author.
Kronholt said...

Hey Grubb
Ja Laos er cool nok, isaer deres priser :) Yeps planen er ogsaa at tage nord paa. Nu har jeg faaet koebt mig en fake lonely planet for laos, her i Vientiane.