Wednesday, April 25, 2007

The Lao People's Democratic Republic, Pakse





Postkontoret !

Tag lige et kig paa bordet bagved. Deres penge er intet vaerd, 6 kr svare til 10.000 kip. Saa folk som kom ind i banken med tasker fulde af penge.






Det lyder maaske en smule mystisk, men det er foerst nu min rejse virkelig begynder. I New Zealand var det naesten alt for let at komme omkring, og man kunne forstaa hinanden. Men her er det en anden snak.
Jeg ankom igaar aftes med bussen, efter en 4 timers tur med karaoke paa thai i bussen. Jeg maatte betale 35$ dollers i tolden, men saa maa jeg ogsaa vaere her i 30 dage.
Jeg spottet en hotel naer hvor bussen stoppet, som saa fint ud, og jeg skal lige love for man faa noget for pengene her. Jeg har nydt et karbad her idag, sooo nice...
Det blev ikke til saa meget igaar aftes, andet end engang mad. Men i dag har der vaeret fart paa. Var oppe kl 6 og tog til byens stoerste markede, og gloet en hel del. De saelger alt og aeder alt. Billederne taler for sig selv.
Det skal lige siges, denne rejse er en eventyr rejse, eller hvad man ny skal kalde det, det betyder med andre ord at der ikke har vaeret nogle forberedt paa noget tidspunkt. Tager det hele fra dag til dag. Jeg var faktisk ikke engang helt klar over hvor bussen stoppet her i Laos, da jeg ikke havde faaet koebt et kort eller litteratur, og vidste intet om deres valuta eller noget. Jeg tager tingene helt som de kommer, og det er paa godt og ondt. Saa efter at ha brugt nogle timer paa at finde ud af hvad der er her i byen, og hvordan man kommer videre, hvor turist kontoret er osv. Finder jeg turist kontoret og banken, fedt nok taenker jeg. Saa skal jeg bare have haevet et par millioner kip, Meen saa loeber jeg ind i problemer. Foerst havde jeg ikke mit pas med i banken, de har nemlig ikke en ATM i byen. (selv om det skulle vaere en storby) Tilbage til hotellet, som ligger helt i den anden ende af byen. Saa i banken igen. Nu skal jeg sgu have masser af kips, saa jeg kan forsoede min rejse. Men saa loeber jeg ind i endnu et problem, bankdamen kan ikke lide mit visa kort ! Holy shit, sikke noget lort taenker jeg. Heldigvis havde jeg en roevfuld baht, som jeg kunne betale med, eller tage tilbage til Thailand. Men jeg tigger og ber, og damen siger jeg skal komme igen kl 14. Saa jeg tager ud og spise, med taenker for engang skyld lidt over prisen. Ja det blev til 12 kr, men saa var jeg ogsaa maet. Saa en tur paa turistkontoret for resten af ventetiden, de var mega hjaelpsome og ville gerne give et godt indtryk af deres land. Dommens time, havde ellers fundet ud af en masse jeg gerne ville se og goere, saa det var bare om at faa nogle penge. Efter en del ventetid hvor damen taler i telefon, faa jeg afvide jeg kan faa 100$. Jeg er glad, da det jo bedre end ingen ting sagde jeg, men det svaret til ca. 900.000 kip. En gang foeder koster 15.000 - 40.000 kip. Og nu til min plan. I morgen tager jeg til Ancient City, og Phou, bliver der en dags tid og tager videre til 4000 Islands (Si Phan Don) bliver der nogle dage. Det er 13 km fra graensen til Cambodia, saa maaske jeg tager et smut forbi. Syntes lige pluslig ikke jeg har meget tid tilbage, kun omkring 100 dage, der er saa meget her jeg godt vil se og goere, haaber jeg kan naa det hele. Maaske jeg ogsaa skulle tage ud og ride paa elefanter imorgen... det maa jeg sove lidt paa. Det koster 10$, hvis det havde vaeret i NZ havde det kostet 200 mindst, saa jeg er glad for jeg tog det roligt med aktiviterne der..

Nu da jeg havde lidt penge, taenkte jeg, at jeg heller maette sende nogle af mine ting hjem, som jeg ikke brugte. Har ikke brug for mine varme bukser, kogegrej, thai udstyr osv. Men paa postkotoret ville de havde 40$ for at shippe mine ting. Saa maatte jeg paent forklare ham, at jeg var en fattig turist :-) No money no honey

No comments: