Wednesday, May 9, 2007

Louangphrabang



Disse boern gloet paa os i nok 10 mins mens vi spiste morgen mad.







Her laver de lokale saa mel...

Paa vores hike spiste vi frokost ved en lille landsby. Det var ikke det fedeste sted at spise frokost, da de lokale var meget fattige og bare sad der og gloet paa os turister spise. Mens de nok haabet paa vi ville koebe deres armbaand. Og de finder det slet ikke uhoefligt at blive ved med at kigge paa en. Vi fik afvide af vores guide at de havde fundet en bombe, hvor de brugte metallet til at lave af... Saa er der ik mange kip i sparegrisen.


En lokal jaeger med sin hans lille grisebasse paa ryggen.

Efter en godbytur i Vang Viang, besluttet jeg mig for om morgnen, at det var paa tiden at komme videre, selv om der stadigvaek var masser at opbleve. Ville godt ha set et par flere huler.
Jeg koerte nord paa. Der var kun 150 km til Louangphrabang, men turen tog mig naesten 7 timer. Dette var selvom det var en VIP bus som kun gjore stoppet en gang undervejs. Tilgengaeld var vejen utrolig smuk, gennem bjergene paa smaa naalgesvings veje. Jeg ankom foerst om aftenen, saa det blev til en gang mad og saa ellers ud og se nat markede. Her kunne man koebe Laos silk, men den slags er ik lige mig, saa det var hurtigt overstaaet. Tilgengaeld fik jeg bestil en 2 dages tracking/kajak tur, hos en af de mange udbyder, til naeste dag. Saa naeste morgen havde jeg pakket mig min lille rygsaek, og klar til eventyr. Vi skulle tracke 6 timer foerst dag, og gaa gennem 3 forskellig stamme landsbyer, hvor vi skulle overnatte i den sidste. Det var virkeligt flot at gaa gennem regnskoven. Der var 3 guider, -hvor den ene lavet mad- ellers 7 turister. I landsbyerne de levet sammen med deres dyr mange dyr, og levet af deres afgroeder. Der var stort set boern i landsbyerne, da deres foraelre var ude og arbejde i marken.
Naar vi ikke gik gennem regnskoven, gik vi gennem deres marker hvor de arbejde. Ud paa eftermiddagen kom vi til den by hvor vi saa skulle sove. Og vores kok havde lavet vandboeffel med groentsager og sticky ris. Det var noget af en opblevet at bo i saadan en landsby. Naeste morgen blev vi vaekket meget tidligt af alle dyrene. Vi havde et mindre track i vente og nogle timer i kajak. Det var super fedt at sejle ned langs floden. Der var baade masser af stroem og saa kunne vi se de lokale fiske samt alle vandboeffelerne chilli ud. Det var en super fedt opblevelse, og helt sikkert ikke sidste gang jeg ude paa saadan en tur.

No comments: